10-те най-добри съветски и руски граждански самолета

10-те най-добри съветски и руски граждански самолета
Съветският съюз произвежда много изключителни пътнически самолети, широко използвани както в страната, така и зад граница.

Днес, след дълга пауза, причинена от залеза на СССР, Русия възстановява добрите стари традиции в самолетостроенето.

Ан-2

Един истински ветеран – Ан-2, е еднодвигателен биплан, произвеждан от 1947 година, а в Китай създаван и до днес. Ан-2 се използва активно в земеделието, въздушните спортове и пътническата авиация. Днес в Русия летят над 1500 такива самолета, което е около 90% от малките самолети на страната, и е известен като “вечния самолет” сред специалистите.

Ил-18

Ветеран от съветската и руска гражданска авиация – Ил-18 се използва като пътнически самолет над 40 години и все още служи на военните. Надежден и лесен за управление, той е много обичан от пилотите. Пътниците от своя страна харесват широкия му и удобен интериор.

Ил-62

Ил-62 е първият реактивен самолет за далечни разстояния на СССР, предназначен за междуконтинентални полети. Това е и най-големият пътнически самолет в света, който за първи път се издига в небето през 1963 година.

Днес повечето оператори по света са спрели да го използват за пътнически полети, но Северна Корея например все още ги използва и те служат като еквивалент на “Борд №1” за държавният лидер Ким Чен-ун.

Як-40

Проектиран в началото на 1960-те години, Як-40 става важен турбореактивен самолет за местните компании на Съветския съюз и света. Няма багажно отделение, така че целият товар се съхранява в специален вестибюл.

Ту-144

Заедно с “Конкорд”, Ту-144 е един от двата свръхзвукови пътнически самолети, пуснати в експлоатация. Първият му полет е направен на 31 декември 1969 г., месец по-рано от този на “европееца”.

Поради високата си цена и нерентабилност Ту-144 е изоставен. Самолетът обаче се използва от НАСА за свръхзвукови изследователски цели. Американците предпочитат съветската разработка пред европейската, тъй като развива по-високи скорости: 2300 км/ч срещу 2150 км/ч.

Ту-154

С 1026 бройки Ту-154 е най-масово произвежданият съветски самолет. Със скорост от 850 км/ч той е и един от най-бързите в Съветския съюз. Днес само един Ту-154 се използва за пътнически трафик – от компания “Алроса” в Сибир, а още 18 самолета се ползват от военните.

За съжаление Ту-154 е замесен в някои от най-тежките авиационни трагедии. През 1985 г. става свидетел на най-голямата авиационна катастрофа в историята на съветската авиация: Ту-154 се разбива с 200 пътници на борда в Узбекистан. А през 2010 г. полски Ту-154 с ръководството на страната на борда си, включително и президента Лех Качински, се разбива близо до Смоленск.

Ил-86

Със 106 единици Ил-86 е най-масово произвежданият широкомащабен реактивен самолет в СССР. “Съветският Airbus” може да превозва до 350 пътници. Плановете за модернизацията му с разширяване на капацитета до 450 места така и не виждат бял ден.

Ил-96

Ил-96 и по-точно модификацията му Ил-96-300ПУ служи и до днес като еквивалент на “Борд №1”. Той е оборудван с трапезария, душове, тоалетни за ВИП-гостите и дори спортна зала.

SSJ-100

Сухой Суперджет 100 е първият пътнически самолет, проектиран в Русия след разпада на СССР. Главният му оператор днес, след Русия, е мексиканската авиокомпания Interjet с 22 самолета.

МС-21

Този нов руски самолет направи първия си полет през 2017 г., а масовото производство на машината започва през тази година. Според създателите от Иркутския завод МС-21 ще може да се конкурира с модерните самолети на Airbus и Boeing. / bg.rbth.com


Loading...

Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG военният портал на България!

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.