Су-34 съчетава бомбардировач и изтребител

Су-34 съчетава бомбардировач и изтребител

Су-34:
Тежкотоварната “патица” разполага с миникухня, спален отсек за екипажа и дори тоалетна. Докато в “големите” братя Ту-95 и Ил-76 тази функция се изпълнява от обикновена кофа.
Новата машина спада към категорията на многоцелевите самолети и с еднаква лекота може да изпълнява фигури от висшия пилотаж и да поразява добре защитени цели с високоточно оръжие.

В руската армия Су-34 (по класификацията на НАТО Fullback – “Защитник”), заради сплесканата форма на носовата част е наричан “Патето” или “Птицечовката”. Над сто такива машини вече са на бойна служба в частите на Въздушно-космическите сили, а част от тях активно се използват в Сирия за борба с терористите от “Ислямска държава” (ИД).

“Су-34 е необикновен самолет. Външно той много прилича на изтребител с неговите източени форми и носово управление. По възможности пък е истински тежкоатлет, способен да вдигне от раз 8 тона високоточни бомби или крилати ракети”, каза за “Руски дневник” военният анализатор на вестник “Известия” Дмитрий Сафонов.

В същото време машината може без дозареждане да прелети 7000 км и буквално да излезе “лице в лице” с целта, опожарявайки всичко по пътя си.

В руските Въздушно-космически сили (ВКС) Су-34 постъпва, за да смени едновременно два вида бомбардировачи: фронтовия Су-24 и дори значително превишаващия го по размери Ту-22М3 за далечни полети.

“По бойни характеристики той не просто е по-добър, а генерално ги превъзхожда. Създаден е на базата на легендарния Су-27 – от него бомбардировачът е взел стремителната форма на фюзелажа, която осигурява на тежката машина свръхманевреност, но пък губи в скоростта”, отбелязва експертът.

За разлика от Су-27, новият самолет може да достигне едва 2000 км/ч. За сметка на това може да лети със значително претоварване, което му осигурява изпълнението на маневри, недостижими за нито един бомбардировач в света.

Екстрите на “Патето”

Су-34. Снимка: Вадим Савицки / Global Look PressСу-34. Снимка: Вадим Савицки / Global Look Press

За разлика от прототипа, пилотите в кабината са разположени не един зад друг, а, както е прието при бомбардировачите – “рамо до рамо”. Това решение съществено подобрява ергономиката на работното място и облекчава взаимодействието между членовете на екипажа по време на продължителен полет.

“Както е прието и при “големите” бомбардировачи, кабината на “Патето” крие и други “екстри”, които правят продължителните полети комфортни. Например кухня с микровълнова печка или тоалетна. Колкото и парадоксално да звучи, подобно нещо рядко може да се види във военен самолет”, подчертава Сафонов.

По думите му с подобна система в наши дни може да се похвали стратегическият бомбардировач Ту-160 “Белият лебед”. “Докато за летящите на по-кратки разстояния и големи Ту-95 или транспортния Ил-76 е предвидена само кофа”, допълва той.

Още една от “екстрите” на Су-34 се състои в това, че както и при големите машини, в кабината на пилотите има достатъчно място, за да могат членовете на екипажа да се изправят в цял ръст, а при желание и да почиват в легнало положение. За тази цел има достатъчно място между седалките на пилотите.

Спецификите на Су-34

Впрочем, това са само “екстри”. Забележителната черта на “Патето” е възможността да бомбардира и унищожава всевъзможни цели с максимална ефективност.

Бомбардировачът може да действа денем и нощем, при най-сложни метеорологични условия и в режим на електронно противодействие.

За първи път в историята на авиацията кабината на фронтовия бомбардировач е изпълнена във вид на монолитна и много здрава бронирана капсула. Екипажът и най-важните животоспасяващи системи на самолета са защитени от титанова броня с дебелина 17 мм. Това позволява на екипажа буквално да щурмува силно защитени с бетон или броня цели с челна атака, без да се страхува от ответния огън на противника. Кабината на Су-34 издържа на преки попадения от 30-мм снаряди.

Снимка: Артьом Аникеев / Global Look PressСнимка: Артьом Аникеев / Global Look Press

Освен това самолетът е оборудван с изключително мощен комплекс за радиоелектронно въздействие върху противника. Включването му напълно блокира възможностите на ПВО или на високоточните оръжия.

“Пикиращият към целта си Су-34 не може да бъде спрян. Дори ако го нападнат “в гръб”, както направиха това турските ВВС, свалили руския Су-24 в Сирия. Една от спецификите на Су-34 е радиолокационната станция със задно виждане. Тя следи именно кой захожда в тил. Ако възникне опасност, станцията подава сигнал за тревога и насочва ракети “въздух-въздух”. Следва залп и съдбата на преследвача е решена еднозначно”, каза за “Руски дневник” главният редактор на списание “Арсенал Отечества” Виктор Мураховски.

Оръжието на “Птицечовката”

Той подчертава, че Су-34 притежава 12 възела за външно окачване, на които могат да бъдат поставени до осем тона боеприпаси.

“Това са свободно падащи бомби и модули с неуправляеми ракети. Освен тях, на този “Сухой” се поставят коректируеми авиационни бомби и ракети клас “въздух-земя”. Оръжието може да бъде заменено и със средства за радиоелектронна борба, допълнителни резервоари с гориво или пък с оръжие за въздушен бой, както е при Су-27″, допълва Мураховски.

Фабрично бомбардировачът е оборудван с 30-мм оръдие.

Както казва заместник-министърът на отбраната по доставката на въоръжение и техника Юрий Борисов, в перспектива ВКС на Русия ще получат не по-малко от двеста бомбардировача Су-34.

Източник: bg.rbth.com


Loading...

Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG военният портал на България!

 

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.