10 съветски самолета, донесли победата във Втората световна война

10 съветски самолета, донесли победата във Втората световна война
Як-3

Тип: Изтребител

Як-3, по-едрогабаритна разновидност на самолета Як-1, е въоръжен с две 12,7-милиметрови картечници Березин УБС и едно авиационно оръдие ШВАК с калибър 20 мм. Развива скорост до 655 км/ч. От този изтребител са произведени 4858 бр., а през 1944 г. той се превръща в самолета, свалил най-голям брой изтребители на Луфтвафе (ВВС на нацистка Германия – бел. ред.). В книгата си “Известни бойци от Втората световна война” на Уилям Грийн германската авиация препоръчва на своите бойни единици на източния фронт да избягват да приближават Яковете на по-малко от 5000 м.

Прочутият френски полк “Нормандия-Неман”, който се бие в СССР, се въоръжава с изтребители Як-3 през 1944 г. и с тях извоюва 99 от общо 273-те си победи. Марсел Албер, капитан от полка, смята, че Як-3 превъзхожда най-разпространените по онова време P-51 Mustang и Supermarine.

Илюшин Ил-4

Тип: Бомбардировач

Здрав и ефективен самолет. От него има произведени над 5000 бр. и всички те са използвани за тактическа поддръжка на фронтовата линия. Ил-4 е в състояние да носи до 1000 кг бомби и 1500 единици под крилете си. Използва се основно като самолет за борба с кораби и подводници в Черно и Балтийско море. Първоначално постъпва в Северния флот и заедно с “Илюшин ДБ3” на 7 август 1941 г. участва в първото нападение над Берлин, при което прелита 1765 км над вражеската територия.

Туполев Ту-2

Тип: Бомбардировач

Една от най-важните разработки от времето на Втората световна война – Ту-2 се слави със своята бързина и издържливост. Въоръжен е с две фронтални 200-милиметрови оръдия ШВАК и може да изхвърли до 4000 кг бомби по врага. След бомбардировката на румънските фашисти в Битката при Сталинград е използван срещу германските танкове в Курск, в операция “Багратион” в Беларус през 1944 година. Използван е в операции в Румъния, Унгария, Полша и битката за Берлин, а по-късно и след началото на войната против Япония, в Манджурия.

Интересен факт е, че този самолет е проектиран от известния конструктор Андрей Туполев, докато той работи в затворническото конструкторско бюро ЦКБ-29, където са въдворени едни от най-добрите съветски конструктори на военна техника.

Петляков Пе-2

Тип: Бомбардировач

Бърз, лесен за управление, ефективен и издържлив – може би именно поради това съветските пилоти му дават прозвището “Пешка”. Неговият създател Владимир Петляков, който е изпратен в затвора през 1937 г. и също работи в гореспоменатото конструкторско бюро ЦКБ-29, е освободен от Сталин, който е впечатлен от възможностите на самолета. Пе-2 може да развива скорост 580 км/ч. Екипажът се състои от пилот, навигатор и артилерист. Въоръжен е с две 7,62-милиметрожи оръдия ШКАС, а през 1942 г. към въоръжението му е прибавена и картечница “Березин УБ”. Някои от тези бомбардировачи са снабдени и с гранатомети ДАГ-10. Петляков Пе-2 може да носи и до 1600 кг експлозиви.

Германски пилот, свален над Минск (Беларус) и известен като А. Мудин, твърди, че Пе-2 е един от най-добрите съветски самолети: “Това е бърз самолет, добре въоръжен и опасен за врага”.

Илюшин Ил-2

Тип: Щурмови самолет

Самолетът, който има решаваща роля за победата на СССР срещу германските войски. Въоръжен е с две 12,7-милиметрови картечници “Березин”, две 7,62-милиметрови ШВАК, две 23-мм оръдия; може да пренася 600 кг бомби и ракети РС-132 и РС-83. Руските пилоти го наричат “летящия танк”, а германците – Beton Flugzeug (бетонния самолет) и Shwarz Tod (черната смърт).

По време на войната са произведени общо 36 183 бр., което го прави най-масово произвеждания модел в историята на военната авиация и един от най-многобройните в цялата история на авиацията.

Идеята за съветски щурмови самолет се ражда още през 1930-те години. Ил-2 е проектиран от Сергей Илюшин през 1938 година. Самият Илюшин предлага на Сталин необичайната за онова време идея за “летящ танк”, искайки позволение да го проектира и конструира. Идеята е одобрена и са поръчани два прототипа.

Лавочкин-5

Тип: Изтребител

В началото Ла-5 е много по-слаб от най-добрите самолети на Луфтвафе, но по-късно се доказва като изключително полезен и ефективен при сблъсъци на ниска височина. Най-добри резултати той показва на височина под 3000 м. Общо са произведени 9920 такива самолета. Някои са въоръжени с три авиационни оръдия Б-20. Известният съветски пилот Алексей Маресиев лети с този самолет, след като ампутират ходилата на краката му.

Петляков Пе-8

Тип: Бомбардировач

Единственият тежък бомбардировач с четири мотора, създаден в СССР по време на Втората световна война. Може да носи до 5000 кг експлозиви и бомбардира Берлин още през август 1941 година. Общо в битките по онова време са използвани 93 такива самолета с най-различни мисии – от бомбардиране на мостове през Волга през зимата на 1941 г. до жп възела Орша по време на Битката при Курск през 1943 година.

През 1942 г. съветският министър на външните работи Молотов лети на Пе-8 до САЩ през въздушно пространство, което е под контрола на Луфтвафе, за да се срещне с тогавашния президент на Америка Рузвелт и да преговарят за откриването на нов фронт срещу нацистка Германия.

Яковлев-9

Тип: Изтребител

Едномоторен изтребител с ниско крило. През годините на Втората световна война са произведени общо 16 769 такива самолета. Първият е доставен през октомври 1942 г., а скоро Як-9 заминава за Сталинград. Як-9Т, оборудван с противотанково оръдие “Нуделман-Суранов НС П-37” се използва масово срещу врага в Черно море.

Интересно е, че самолети Як-9 са използвани за ескорт на американски Б-17 и Б-24, изпълнявали задачи в Румъния. Преди края на войната това става първият съветски самолет, свалил германски изтребител Messerschmitt Me-262.

Туполев ТБ-3

Тип: Бомбардировач

ТБ-3 е остарял за боевете през 1940-те години (първият бомбардировач с четири двигателя и конзолни крила е произведен през 1930 г.). Във Втората световна война го използват като товарен самолет.

Колкото и парадоксално да звучи, над 500 от старите ТБ-3 оцеляват след “клането” на съветските ВВС от страна на Луфтвафе в ранните етапи на инвазията и бързо започват да ги използват за нощни нападения. След това те участват във великите битки при Смоленск, Москва, в обсадите на Ленинград, Сталинград и Курск.

Поликарпов По-2

Тип: Многоцелеви биплан

Един от самолетите с най-голямо производство в историята на авиацията – 33 000 бр. Наричат го “Кукурузник”, тъй като е използван за пръскане на посеви.

Когато войските на Хитлер прекосяват руската граница, страната разполага с 13 000 такива самолета, които бързо са пригодени за нощни мисии и пропаганда, като ги съоръжават с микрофони и високоговорители.


Loading...

Героят на СССР Надежда Василиевна Попова, член на 588-и полк за нощно бомбардиране – легендарната единица, известна в Германия като Nachthexen (Нощните вещици) – веднъж прави 42 попадения със своя По-2! / bg.rbth.com

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.