Правителството на Украйна реши да ликвидира авиостроителния концерн “Антонов” – компания, известна с производството на най-големия транспортен самолет в света
Легендарният съветски авиостроителен концерн е създаден в Сибир малко след края на Втората световна война през 1946г. През 1952г. той е преместен в Киев, където се намира и до днес.
Съветският самолетен дизайнер Олег Антонов е първият главен конструктор на фирмата, която след смъртта му през 1984г. е именувана на него.
Ан-24 е легендарен пътнически самолет с две турбини, въведен в експлоатация през 1962г. Той все още се използва от авиокомпаниите и лети на разстояние до 1000км. в Русия и бившите съветски републики. Построени са над 1300 броя Ан-34С.
Транспортният самолет Ан-12 навърши 60 години през 2017-та. Въпреки голямата си възраст, той все още служи вярно. В продължение на години Ан-12 и неговият по-голям колега – Lockheed C-130 Hercules, бяха най-използваните транспортни самолети в света. “Антонов” става първият съветски самолет, който успя да улесни масовите кацания както на парашутисти, така и на военно оборудване.
Уникалната характеристика на Ан-22 турбовитлов транспортен/пътнически самолет е неговата възможност да излита и каца на лоши въздушни трасета и неподготвени летища на отдалечени места.
Построен е само един Ан-225 “Мрия” (Мечта на украински) – един от най-големите транспортни самолети в света. Той поставя над 2000 световни рекорда, включително за транспортиране на най-тежки товари. Около 50 транспортни средства могат да се поберат в самолета. Ан-225 може да превозва извънкорпусни товари, дори и космическата совалка “Буран”.
Ан-124 “Руслан” е най-големият сериен повдигач в света, използва се както в гражданската, така и във военната авиация. Един от най-известните и популярни транспортни самолети, който може да превозва до 880 войници.
Обичайно строен да издържа на тежки арктически условия, транспортният Ан-74 може да работи на покрити със сняг груби площи, както и на температури до -60°С. Самолетът се използва за установяване и обслужване на плаващи станции или за водене на ледникови патрули и риболовно разузнаване.
Военният транспортен Ан-32 е проектиран и произведен единствено за износ. Той може да лети при екстремно горещи условия – при температури над 50°С, и се използва в Индия, Ирак, Ангола и Колумбия.
След падането на Съветския съюз разработчиците на “Антонов” си сътрудничат с Русия, а между 2011 и 2015 гг. той беше част от съвместно предприятие с “Руска обединена самолетна корпорация”.
Поради напрегнатите отношения между Украйна и Русия, производството на Ан-70 беше прекратено, а с него и плановете транспортният самолет да бъде включен във Въздушните сили на Русия.
След като беше прекратено сътрудничеството с Русия, компанията изпадна в криза.
В резултат на това много украински специалисти и инженери се преместиха в Русия, но “Антонов” все още търси нови възможности. Компанията планира да замести произведените в Русия самолетни компоненти с чуждестранни аналози до края на 2017г.
Автор: Борис Егоров
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.