От думи към дела: Защо Русия се нуждае от нов лек изтребител?

От думи към дела: Защо Русия се нуждае от нов лек изтребител?
От пресслужбата на Обединената авиостроителна корпорация (OAK) разпространиха информация в периода на самоизолация.

Може би затова тя не получи голям отзвук в пресата. Междувременно създаването на лек изтребител не е просто отдавна планирана задача, но дори просрочена.

При създаването на такива бойни самолети можем да надминем целия свят и да задаваме „модните“ тенденции при леките изтребители.

За съжаление през изминалия четвърт век се говореше и се говори само дали самолет от този клас е необходим на ВВС или не. И изведнъж се оказа, че почти всички страни със собствени ВВС и поне някакъв вид авиопромишленост, се занимават с такива леки бойни машини.

Това се случва в Индия, Турция, Тайван, Южна Корея и Япония. И в КНР през последните 25 години са проектирани, усвоени в производството и пуснати в експлоатация три версии на леки изтребители. Освен това всички са с руски двигатели. Дори САЩ, които преди това се отнасяха снизходително към леките бойни самолети, също активно се заеха с тяхната разработка, пише „Российская газета“.

Американската корпорация Boeing, съвместно с шведската компания SAAB, пусна лекия учебно-тренировъчен свръхзвуков самолет T-X, чиито изпитания, според съобщенията, преминават доста успешно. На негова база се планира създаването на лек боен самолет. Интересното е, че T-X е много подобен на руския С-54, разработен от „Сухой“ в началото на 1980-1990-те години.

Струва си да припомним, че по това време се провежда конкурс за нов учебно-тренировъчен самолет С-54, който се оказва най-добър във всички отношения. Той обаче просто е изключен от конкурса – изглежда ненужен за тогавашното ръководство на ВВС.

Но след тридесет години американците не се поколебаха да заемат не само формата, но и почти всички технически идеи, които нашите конструктори са вложили в С-54. Въпреки това американците и шведите рекламират T-X като собствена оригинална разработка.

Трябва да се отбележи, че голяма част от това, което американските самолетостроители обявяват за свои революционни разработки, отдавна е добре познато на руските конструктори.

Не толкова отдавна там показаха нова версия на F-18. Този изтребител, според американците, има пет новости, но поне три от тях са вече приложени в Русия в началото на този век. Например допълнителни резервоари за гориво, оптико-електронна станция и активна фазирана решетка – АФАР.

На МиГ-29СМТ вече са инсталирани допълнителни горивни резервоари. За първи път на МиГ-29K е инсталирана една от най-добрите оптико-електронни станции, работещи в инфрачервения и телевизионния диапазон – тя е разработена в началото на 2000-те. По-усъвършенствана версия на тази станция е на МиГ-35 и Су-35.

Зад граница много се гордеят с новите си авиационни радари – всъщност АФАР. Русия обаче също не изостава от световния технологически прогрес. В началото на XXI в. в страната е създадена напреднала технология за АФАР. Този радар за първи път е инсталиран на МиГ-35 и успешно е тестван в стрелба по въздушни и наземни цели. Използването му качествено повишава възможностите на изтребителя при въздушен бой и при стрелба по наземни цели. За съжаление, пътят към бойните части за МиГ-35 наистина се проточи.

Ако говорим за нашите несъмнени приоритети, пишат авторите, то двигателите с изцяло всеракурсен управляем вектор на тягата, като при МиГ-29OВT, все още не се срещат на нито един от най-модерните чуждестранни изтребители.

Така че създаването на лек многоцелеви фронтови изтребител не е невъзможна задача за РСК „МиГ“. Веднага трябва да уточним, че понятието „лек“ е относително. Според експерти масата на празен самолет от този клас трябва да бъде в около 10-12 т. Тоест, МиГ-29 напълно се вписва в дефиницията за лека машина. Основната му отличителна черта трябва да бъде неговата многофункционалност. Всъщност тази машина може да възроди класа изтребител-бомбардировач, съществувал в съветско време, но днес напълно забравен. Но имаме прекрасни самолети – МиГ-27 и Су-7Б, които се оказаха най-добрите в много локални въоръжени конфликти.

Активната разработка на лек свръхзвуков изтребител е поета от „МиГ“ в началото на века, когато се провежда конкурс за нов изтребител.

Конструкторите предлагат да не се спира след края на конкурса, а да се отдели финансиране за продължаване на работите. Но командването на ВВС не иска да ги отдели. Въпреки това можем да се надяваме, че най-добрите разработки са останали. И ако наистина се премине от думи към действие и сформиране на добър креативен екип от професионалисти, тогава скоро можете да имаме много интересен резултат. / bg.rbth.com

Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG – Военен портал на България!


Loading...

Сайтът не носи отговорност за коментарите, който се публикуват от нашите читатели !

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.