Защо руският хеликоптер Ка-50 е наречен “Черна акула”?

Защо руският хеликоптер Ка-50 е наречен "Черна акула"?
Вертолетът Ка-50 е разработен от ОКБ “Камов”.

Всичко започва през 1976 г. с постановление от Съвета на министрите на СССР, според което конструкторските бюра “Мил” и “Камов” трябва да разработят нов ударен вертолет в отговор на американския Apache, който тепърва е започнал изпитания в САЩ.

Главен конструктор на “Черната акула” става Сергей Михеев. Машината е приета на въоръжение през 1995 година, отбелязва “Российская газета“.

Особеността на Ка-50 е в съосовата роторна система, тоест в носещите перки, разположени една над друга, въртенето на които се осъществява в противоположи страни. Благодарение на тази си конструкция вертолетът не се нуждае от рулева перка в опашката: мощността на двигателя не се изчерпва за задно задвижване и машината става по-слабо уязвима.

Тази схема дава възможност значително да се намали съпротивлението и да се съкрати дължината на перките. В крайна сметка “Черната акула” става по-маневрена и бърза. А освен това вертолетът може да изпълнява “бойна фуния” и “мъртъв петел”.

Но съосната система има и недостатъци. И един от главните сред тях е уязвимостта на перките. Първо, има голяма вероятност куршум от стрелково оръжие да пробие перката, и второ – перките са разположени близо една до друга и при атака може да се получи съприкосновение – и “разбиване” на перките. Това води до катастрофа, като при такава загиват двама летци.

Ка-50 е едноместен вертолет, пилотът изпълнява функциите и на оператор, отговарящ за избора на цели, и за насочването на ракетите към тях. От една страна това е удобно – съкратява се общата маса и стойността на обучението на екипажа, от друга – при раняване или смърт на пилота вертолетът ще катастрофира, дори неголямата височина няма да го спаси. И действителност разработчиците предвиждат автоматизирана система: в режим “автопилот” бойната машина може да се върне до базата самостоятелно.

И все пак серийното производство на “Черната акула” е прекратено от януари 2009-та, като разработчиците се съсредоточават над обновената двуместна модификация на вертолета Ка-52.

Височината на Ка-50 е 4,93 м, дължината на фюзелажа му е 14,2 м, а диаметърът на носещите му перки – 14,5 м с размах на крилете от 7,4 метра. Максималната му скорост е 310 км/час. Разполага с ракетно управляемо и неуправляемо въоръжение, както и арсенал от бомби.

Но защо Ка-50 се нарича “Черна акула”? Благодарение на киното! През 1993 г. излиза игралният филм “Черната акула”, чийто сюжет се основава на борбата на съветските и американските силоваци с наркобароните. Ка-50 се снима във филма и оттогава му се лепва названието “Черна акула”. / bg.rbth.com

Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG – Военният портал на България!


Loading...

Сайтът не носи отговорност за коментарите, който се публикуват от нашите читатели !



Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.