„Склададжийката е виновна!“ – истината за скандала около двигателя на руската ракета „Протон“

"Склададжийката е виновна!" – истината за скандала около двигателя на руската ракета "Протон"
Може и да ви звучи като шега, но един товарен космически кораб на стойност стотици милиони долари трябваше да бъде изтеглен от „Роскосмос“ заради отсъствието на служителка в склада.

През януари Руската космическа агенция („Роскосмос“) изуми света на космическите технологии, след като изтегли от мрежата всички двигатели за тежкотоварната си ракета „Протон“. Двигателите са били във втора и трета фаза на производство и са отнели на „Роскосмос“ близо три години работа, но са върнати във Воронежкия машиностроителен завод заради ужасяващ дефект: при изпитанията започнали да се топят.

Аварията постави под въпрос надеждността не само на един от най-добрите руски космически апарати, но и на цялата национална космическа програма. „В резултат на това Русия започна 2017 г. с на практика изцяло приземен ракетен флот“, отбелязват експерти.

По-озадачаващото е, че според официалните документи с двигателите всичко е било наред. Всъщност отговорникът в производствения процес така и не забелязал дефекта, дори и при последната проверка на качеството на двигателите.

Изстрелването, планирано първоначално за февруари, бе отложено с близо шест месеца, през които директорът на завода подаде оставка, а на международните партньори трябваше да бъдат изплатени неустойки. Руската Федерална служба за сигурност (ФСБ) започна незабавно разследване на случая. Същото сториха и от прокуратурата и Следствения комитет на Русия (СКР).

В крайна сметка следите към всички дефекти в двигателите доведоха до служителка в склада. В отговор на резултатите от разследването шефът на „Роскосмос“ Игор Каморов сподели пред Gazeta.ru, че „Служителката в склада била претърпяла сериозна травма. Прекарала дълго време в болница и то в период, през който липсвала елементарна приемственост в работата на управителите на склада“.

На въпрос „как е възможно цялостта на един стратегически важен проект за ракетен двигател на стойност милиарди рубли да зависи от един единствен складов служител“, Каморов отговори, с „разбира се, че не е така, но когато започнахме да разбираме какво се е случило, установихме, че една от причините се крие в инвентара“.

В крайна сметка двигателите били заварени, а не запоени.

Вместо правилната сплав производителят вложил такава, която не отговаряла на конструкцията на двигателите. / bg.rbth.com


Loading...

Сайтът не носи отговорност за коментарите, който се публикуват от нашите читатели !

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.