Компания „Сухой”: Су-35 превъзхожда F-35 и Rafale, съперничи му само F-22A Raptor (ВИДЕО)

Компания „Сухой”: Су-35 превъзхожда F-35 и Rafale, съперничи му само F-22A Raptor (ВИДЕО)
Су-35С вече извърши 500 полета в рамките на изпитателната програма, започната през 2008 година. Въз основа на придобитите данни от компанията „Сухой” обявиха, че този изтребител по много от своите характеристики превъзхожда или е в състояние да надмине всички основни чужди аналози „и да противодейства на F-22A”.

Су-35 е продължение на модернизацията на самолета Су-27СМ3, която е толкова дълбока, че по същество се е получил качествено друг самолет. Сравнението на неговите характеристики с другите изтребители е направено по не секретни данни, които могат да се разминават с реалността.

В настояще време в програмата за изпитания на Су-35С вземат участие четири самолета. Последният от тях е предаден на Държавния летателно-изпитателен център „В. Чкалов” на руското министерство на отбраната през март 2012 година. По информация на компанията, самолетът Су-35 вече е готов за преминаване на изпитания по бойно използване, след завършването на които ще бъде приет на въоръжение във ВВС на Русия.

В средата на март 2012 година бе съобщено, че ВВС на Русия ще получат до края на годината първите шест серийни изтребителя Су-35С. В съответствие с подписания през 2009 година договор, до 2015 година военните трябва да получат 48 изтребителя Су-35. Очаква се после да бъде подписан договор за още толкова самолета.

По време на изпитанията са потвърдени заложените конструктивно характеристики като свръхманевреност, устойчивост, управляемост, работа на навигационната система, на бордовото оборудване и на двигателите. При земята е достигната свръхзвукова скорост – 1400 км/час, на височина е развил 2400 км/час, пределна височина – 18 000 м. Радарът на самолета в режим „въздух-въздух” е в състояние да открива цели на далечина 400 километра, а оптико-локационната станция – до 80 километра.

„Заложените в самолета потенциални характеристики му позволяват да превъзхожда всички тактически изтребители от поколения „4” и „4+” от типа на Rafale и на EF 2000 (Eurofighter Typhoon), на модернизираните изтребители от типа F-15, F-16, F-18, F-35 и да противодейства на самолета F-22A” – се казва в прессъобщението на компанията „Сухой”, посветено на петстотния полет на Су-35С. Изтребителят безусловно превъзхожда всички руски самолети, които са на въоръжение.

Такова оптимистично уверение може да радва руснаците, обаче звучи твърде ангажиращо. Същевременно то предизвиква и много въпроси. Първо, не е ясно защо американският перспективен изтребител F-35 Lightning II, чиято разработка ще завърши през 2016-2018 година, е отнесен към модернизираните самолети? Наистина той е създаден на базата на опита, получен при разработката на трудно забележимия изтребител от пето поколение F-22 Raptor, но е новосъздаден самолет.

Второ, руската компания не е уточнила какви източници на данни за чуждите самолети са използвани за сравнение на характеристиките. Ако за F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet и Super Hornet основните характеристики са явни и известни отдавна, то F-35 и F-22 си остават „тъмна материя”. Много данни за тях остават секретни, особено за F-22, който е забранен за експорт заради опасения от изтичане на секретни технологии.

Трето, в съобщението на „Сухой” не е уточнено какво означава формулировката „заложените в самолета потенциални характеристики”. Дали не е, че сега Су-35 не превъзхожда чуждите аналози, но може да ги надмине само след модернизация? Или означава, че изпитанията на самолета не са завършени и конструкторите все още не си представят всичко, на което е способна машината?

И последно, не е разбираемо как може да се сравняват бойни самолети от разни класове: тежките Су-35 (35 тона) и далеч по-леките F-16 и F/A-18 .

Според различните класификации на бойните самолети към леките изтребители се отнасят машини с маса при излитане от 10 до 17 тона, към средните – от 17 до 25 тона, а към тежките спадат над 25 тона. В последно време експертите са склонни да обединяват средния и тежкия клас изтребители, тъй като те практически не се различават нито технически, нито по типа на изпълняваните задачи.

Въпреки направените критични бележки, потенциалът на руския изтребител Су-35 високо е оценен и зад граница. Например в началото на февруари 2012 година в Австралия се състоя заседание на Обединения комитет по външните работи, въоръжението и търговията(JSCFADT), чиято цел беше да се оцени необходимостта от закупуването на изтребители за австралийските ВВС. На заседанието са се изказали и представители на аналитичната агенция Air Power Australia и компанията RepSim, занимаваща се с производство на симулатори. И двете организации са заявили, че F-35 е „неправилен самолет”, който не следва да се купува.

Участниците в заседанието са потвърдили думите си с резултатите от симулиран въздушен бой, подготвен от RepSim. Във въздушния бой, „проведен край бреговете на Тайван през 2018 година”, са взели участие 240 изтребителя F-35 и още толкова Су-35С. По данни на RepSim, руските самолети били унищожени напълно, но от всичките F-35 оцелели едва 30.

Била проведена и симулация на бой между 240 броя F-22 и Су-35С, в която оцелели 139 F-22 и 33 Су-35С, а в симулацията на боя между F/A-18E/F и Су-35С всички Super Hornet били унищожени.

През 2009 година Air Power Australia публикува таблица за съответствието на съвременните изтребители според критериите за бойни самолети от пето поколение. Според тази таблица най-висока оценка (+5) получил изтребителят Т-50 (ПАК ФА), който с три бала превъзхождал американския F-22. Су-35С получил +2 бала, колкото и F-22. Най-ниска оценка (-8) получил перспективния изтребител F-35. (Виж линка http://www.ausairpower.net/APA-NOTAM-081109-1.html)

Сравнението е направено по съответствието на 14 изисквания към изтребителите от пето поколение, включително крейсерска (оптимална) скорост, малка забележимост, свръхманевреност, управляем вектор на тягата и възможност за използване на въоръжението при свръхзвукови скорости. За несъответствие самолетът получавал една точка, за съответствието – 0 точки, а за превъзходство – +1 точка.

През 2010 година сравнителна таблица състави и европейският консорциум Eurofighter, опитвайки се да докаже превъзходството на Typhoon над F-35. (Виж линка http://www.eurofighter.com/fileadmin/web_data/downloads/efworld/ef_world_2-2010b_Low.pdf) Като основа за съпоставяне на характеристиките Eurofighter взе основните изисквания към изтребителите от пето поколение, огласени в началото на новото столетие от американската компания Lockheed Martin (произвеждаща F-22 и разработваща F-35).

Става дума за малка забележимост, свръхзвукова крейсерска скорост, свръхманевреност, работа в мрежа и още пет други параметъра. Според Eurofighter на осем от девет изисквания отговарят F-22 и Typhoon, а F-35 – само на три изисквания. С други думи Typhoon превъзхожда много от чуждите аналози и е в състояние да се противопостави на F-22A.

Всички подобни изявления следва да се разглеждат изключително като ловки ходове, които да осигурят в бъдеще успешно продаване на авиационната техника. Изявленията на „Сухой” не правят изключение – те целят да подготвят почвата към старт за световни продажби на новия самолет, призван да замени остарелите изтребители от семейството на Су-27. Интерес проявяваше Венецуела, а сега се водят преговори с Китай за доставка на 48 машини.

Изявленията на авиационните производители приличат на приготовленията на дама за парти – едно да подчертае, друго леко да прикрие… Самолетите обаче не се продават като „котка в чувал”. Винаги идва часът на истината, когато според тръжната процедура те се изпитват във въздуха. Затова фирмите са доста умерени в „козметиката” на своите рекламни кампании – те никога не наричат бялото черно и обратно, а прибягват до полутоновете. Така че рекламата на Су-35 не е съшита с бели конци. Изтребителят безусловно е един от най-добрите за руските ВВС и със сигурност един от лидерите сред новите световни изтребители. При това той не трябва да се разглежда като отделна единица, защото ще действа съвместно с модернизираните Су-27, както и с новите Су-30 и Т-50.

Възможностите за взаимодействие на Су-35С не бяха отбелязани случайно. Защото превъзхождащият го F-22, създаден по критерии на „студената война”, наистина е малко забележим, бърз, свръхманеврен, с модерно въоръжение и оборудване. Но с годините се промени и военната концепция на САЩ и се оказа, че Raptor далеч не е най-добър: не може да комуникира с другите самолети, възможностите му да действа по земни цели са ограничени, а номенклатурата му от въоръжения е безобразно малка. Сега Пентагонът харчи милиарди за модернизацията на самолет, който никога не е участвал в бойни действия и практически никога не е летял извън пределите на САЩ.

Видеоклип за въздушен бой на Су-35 с шестима противници:

Справка: Що е изтребител от пето поколение?

Терминът „изтребител пето поколение” се използва най-често за обозначаване на нов самолет, притежаващ качества, които другите нямат. Във всички страни критериите се различават. Например в Русия едно от качествата е свръхманевреност, докато в САЩ се отказаха от него и залагат на далекобойността на въоръжението. Китай например отнася към четвърто поколение F-22, F-35 и Т-50, както и своя J-20. Въпреки това за основни свойства на самолетите от пето поколение е прието да се считат: малка забележимост, свръхманевреност, свръхзвукова крейсерска скорост, наличие на кръгова информационна система, възможност за всеракурсен обстрел на целта, наличие на радар с фазирана решетка, интелектуализация на борда, многофункционалност, а така също възможност за денонощно използване при всякакви метеорологични условия. / blitz.bg

Вижте още по темата:


Loading...

https://wars.bg/Руските-витязи-вече-ще-летят-и-със-Су-35/

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.