Всичко се случва заради потенето на Хрушчов
През 1959 г. американският президент Айзенхауер решава, че съветските граждани трябва да научат от първа ръка какъв е стилът на американския живот и какви са предимствата на капитализма пред комунизма.
И така американското правителство организира в Москва “Американско национално изложение” и изпраща Никсън (по това време вицепрезидент на САЩ), за да представлява правителството на САЩ.
На изложението съветският лидер Хрушчов и Никсън се срещат. Наблюдават с интерес най-новите технологични постижения и потребителски стоки от САЩ, когато завързват дискусия за облагите на комунизма и капитализма. Разгорещеният разговор и високите юлски температури стават причина Хрушчов да започне видимо да се поти. Доналд Ем. Кендъл, тогава вицепрезидент по маркетинга в “Пепси”, забелязва случващото се и, за да помогне на Хрушчов, му подава чаша с “Пепси”. Снимката, направена точно в този момент, обикаля света и се превръща във възможно най-голямата реклама за “Пепси”.
Пепси срещу водка
Тринадесет години по-късно, през 1972 г., Доналд Кендъл (президент на “Пепси” от 1963 г.) вече от доста време се опитва да намери пазар за газираната напитка в СССР. Никсън вече е президент, така че Кендъл се възползва от контактите си него, за да издейства търговско споразумение, с което напитката Made in USA да стигне до Съветския съюз.
След като споразумението вече е почти подписано, възниква сериозен въпрос: как Съветският съюз ще плаща на “Пепси”? По онова време СССР няма достъп до чуждестранна валута, а пък рублата не може да се обменя на международния пазар. Решението е да се плаща с водка! Съветското правителство, естествено, разполага с големи количества водка, тъй като повечето марки от това питие са държавна собственост. И така се стига до договорката, че СССР ще плаща със “Столичная” – марка водка, създадена през 1901 г. по рецептата на известния руски химик Дмитрий Менделеев, създател на периодичната таблица на елементите.
Това споразумение влиза в историята: “Пепси” се превръща в първия западен продукт, който се продава в СССР. Освен това “Пепси” навлиза на пазара на алкохолните напитки, защото става ексклузивен вносител на прословутата водка “Столичная” за ожаднелия американски пазар.
“Пепси” и нейният военен флот
През 1989 г. първото споразумение между “Пепси” и СССР е на път да изтече и започват преговори за подписването на ново. В този момент “Пепси” вече има над 20 фабрики в СССР, които бутилират напитката за търговската мрежа. Новото търговско споразумение е на стойност около $3 милиарда и е ясно, че само “Столичная” няма да е достатъчна, за да се плати по контракта. СССР продължава да изпитва затруднения на международните пазари и не може да обменя рубли, затова трябва да намери нов алтернативен метод на разплащане.
За пореден път Съветският съюз намира решение: докато през 1970-те в страната има много водка, то през 1980-те изобилства военното оборудване, наследено от студената война. СССР предлага на “Пепси” да плати с флот от дизелови подводници. Колкото и странно да ви се струва, “Пепси” приема договора, защото компанията знае, че това е единственият начин да продължи да продава “Пепси” в СССР
Споразумението включва 17 подводници, един крайцер, една фрегата и един разрушител, които са препродадени на шведска компания за рециклиране на старо желязо. Тези 17 подводници превръщат “Пепси” през дните, през които тя води преговори за продажбата им с шведите, в шестата най-голяма военна сила в света по брой на дизелови подводници.
Както коментират в блога “Непреклонното село”, президентът на “Пепси” Доналд Кендъл казал с шеговит тон на съветника по националната сигурност на САЩ: “Разоръжаваме СССР по-бързо от вас”. / bg.rbth.com
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.