След 1989 г. под диктовката на западните сили страни членки на НАТО България започва снемането от въоръжение на 400 бойни самолета, за да остане днес с 15, и затваря 9 авиобази.
Днес трябва да създаваме отново военен потенциал, с който да гарантираме сигурността на държавата.
Това пише в анализ през 2014 г. Боян Аспарухов за Алфа телевизия.
„Тъй като България е членка на НАТО, изграждането и развитието на Въоръжените сили на Р. България се основава на няколко принципа, които се възприемат от политиците и военните като базови. Първият е ИНТЕГРАЦИЯ.
Има се предвид интеграцията на силите на НАТО и на ЕС. Или принципът нашите бойни формирования, цели, задачи и способности на въоръжените сили да са уеднаквят с тези на НАТО. Това е превърнато във водещ принцип.
Според този водещ принцип ИНТЕГРАЦИЯТА, бойните ни самолети, които са руски, трябва да се сменят със западни. Интеграцията на въоръжените ни сили не може да стане, докато имаме бойни изтребители МиГ 29 и МиГ 21. Те трябва да бъдат изведени от строя и подменени със западна техника. Така както бяха изведени от строя двете модификации МиГ 23 през 2003 г.
Те бяха изведени, за да се интегрираме, но не бяха подменени с нови, защото България няма пари за нови. За това пък сме членка на НАТО.
През 1998 г. бяха затворени 4 авиобази на територията на България, за да се интегрираме в НАТО. В Габровница, Балчик, Узунджово и Щръклево. Две години по-късно е затворена и авиобазата в Стара Загора.
През 2001 г. затварят врати авиобазите в Добрич, Равнец и Чешнегирово. През 2003 г. е затворена и авиобазата в Доброславци.
9 авиобази са закрити у нас в рамките на 5 години,
за да може да се интегрираме с НАТО.
Според Стратегическата концепция за отбраната и сигурността на страните членки на НАТО, приета в Лисабон, изграждането и развитието на Въоръжените сили на Република България е създаване на военен потенциал за гарантиране на сигурността на държавата.
България днес разполага с 15 изтребител Миг 29. От тях летят само 8. 14 щурмови самолета СУ – 25. От тях само три са в състояние да излетят. 12 МиГ – 21, от които не всички летят; 3 транспортни самолета – Спартан. 12 вертолета Кугър, които нямат бойно оборудване и де факто са беззащитни като гълъбите на мира, както гласеше шегата в тези среди. 6 бойни вертолета Ми – 24, от които нито един не лети, защото ги чака генерален ремонт. Авиацията ни разполага и с няколко тренировъчни летателни машини. 6 американски хеликоптера Бел. 10 учебно тренировъчни самолета L – 39, като не всички летят. И няколко тренировъчни самолета Пилатус. Общо Българските ВВС разполагат с не повече от 15 – 20 бойни самолета, чиято подмяна стои на дневен ред повече от 10 години.
Само за сравнение
през 80- те години Българските ВВС разполагат с:
224 МиГ – 21
90 – МиГ 23
4 МиГ – 25
22 МиГ – 29
23 СУ- 22
31 СУ – 25
или общо 400 бойни самолета.
Към тях трябва да добавим и 44 бойни хеликоптера Ми-24 и 18 Ми- 8.
Съгласно Конституцията на Р. България чл. 9 постановява, че „въоръжените сили гарантират суверенитета, сигурността и независимостта на страната и защитават нейната териториална цялост“.
Сами може да прецените как 400 бойни самолета преди 1989 г. са гарантирали сигурността и защитата на територията ни и как днес 15 бойни самолета я гарантират. Както и да го правят, факт е, че това е равносметката от реформата, модернизацията и трансформацията на авиацията у нас.“
Анализаторът коментира още:
Западът призна руската техника, ние не
Дадохме половин милиард $ за 12 хеликоптера. Днес летят само 2 от тях
Пренебрегваме изгодната руска оферта и се набутваме със стара техника от Запад / socbg.com
Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG – Военен портал на България!
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.