На този фон пазарът на средства за защита на авиолайнери става все по-многообещаващ, а в борбата за него се включиха компании от САЩ, Великобритания, Израел и Русия.
При това руските разработки осигуряват безопасността на пътниците на борда на самолет, превозващ първите държавни лица.
В света са произведени над един милион ПЗРК, колко от тях са попаднали в ръцете на терористите, е сложно да се определи. В последно време най-масовите случаи на наличие на ПЗРК на черния пазар се наблюдаваше докато в ход бе свалянето на режима на Кадафи в Либия и когато ИД настъпваше в Сирия и Ирак.
По данни на Държавния департамент на САЩ, общо за периода 1970-2006 г. над 40 граждански летателни апарати са били поразени от ракети на ПЗРК, в тези катастрофи са загинали над 1 000 души (като се имат предвид жертвите на земята). С всяко поредно „заливане“ на пазара с нови партиди ПЗРК, заплахата от тяхната поява в близост до летища на страни, отдалечени от зоните на бойните действия, сериозно нараства.
Световният опит
За да предотвратят такова развитие на събитията, технологичните компании започнаха да адаптират вече съществуващите бойни системи към монтаж на граждански лайнери.
В САЩ тези устройства се получиха прекалено скъпи, както като единична цена, така и за експлоатация. В резултат на това бяха произведени само 12 системи Guardian, а проектът бе признат за неефективен.
Израелската Elbit Systems създаде системата Commercial Multi-Spectral Infrared Countermeasures – C-MUSIC, която се получи достъпна за авиокомпаниите. За да се понижат експлоатационните разходи, предвижда се оборудването да не бъде постоянно на самолета, а да бъде монтирано само при условие, че е налице съответната заплаха.
Русия залага на универсалността
Дейността в това направление в Русия се базираше на военните разработки и те бяха въплътени в комплекса, наречен „Президент-С“, който се произвежда от Концерна за радиоелектронни разработки (КРЕТ). Руските инженери заложиха на универсалността на системата, превръщайки я в своего рода конструктор с голямо количество опции.
„В случай на необходимост, на самолета могат да бъдат инсталирани системи, които заглушават насочването на ракети с радиолокационна, лазерна или инфрачервена самонасочваща бойна глава – разказва за „Руски дневник“ съветникът на първия заместник директор на КРЕТ Владимир Михеев. – Това са различни прибори, които могат да бъдат инсталирани както заедно, така и поотделно. Те сканират пространството около самолета едновременно в радиотехническия, лазерния, инфрачервения, ултравиолетовия и телевизионния диапазони и, в случай, че открият нещо, автоматично започват да излъчват смущения, които отклоняват изстреляните ракети от набелязаната цел“.
На практика тази универсалност означава, че „Президент-С“ може да предотврати поразяването на самолета не само от ракета на преносим зенитно-ракетен комплекс (ПЗРК), оборудвана с инфрачервена самонасочваща глава, но и от ракета тип „въздух-въздух“ или дори от ракетна система на ПВО, притежаваща различни или комбинирани системи за насочване. Това показва, че такъв комплекс би могъл да спаси унищожения по погрешка от украинската ПВО руски Ту-154 през 2001 г. или сваленият при неизяснени обстоятелства над Украйна малайзийски Boeing 777.
„Включените в комплекта прибори могат да бъдат монтирани както върху външни възли за закрепване, така и вътре във фюзелажа (с изключение на лазерната станция за оптико-електронно подтискане) и на всички типове самолети и вертолети, както руско, така и чуждестранно производство“ – отбелязва Михеев.
С цел проверка ефективността на системата бяха проведени изпитания при бойни условия, по време на които с ПЗРК бяха обстреляни както макети на летателни апарати, така и реални вертолети, оборудвани с БКО „Президент-С“. Смущенията на станцията успяха да отклонят ракетите от правилната траектория на полета и нито една от тях не успя да порази целта.
Представителите на КРЕГ заявяват, че към този момент всички нови модели военна и специализирана авиационна техника в Русия са оборудвани с такива системи. Благодарение на държавните поръчки и натрупаният опит в експлоатацията на комплексите позволи те да се произвеждат в големи серии и съществено да се понижи цената на самото изделие и на неговото обслужване. Според думите на В. Михеев това позволява с руските системи да бъдат оборудвани всички авиолайнери, извършващи полети в потенциално опасни зони.
Източник: bg.rbth.com
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.