В Русия е необходим закон за роботите

В Русия е необходим закон за роботите
С появата на много различни по характеристиките си битови безпилотни средства, които се продават без какъвто и да било контрол, държавата не може да гарантира надзор върху движението им.

За това свидетелстват многобройните случаи на поява на такива „играчки“ близо до летища, в зони на дейност на пожарната авиация и други. Положението се изостри силно две години след като на пазара се появиха евтини дронове на китайски производители. Законодателството на Русия просто не успява да поддържа темпа на прогреса.

„Проблемът е характерен за повечето страни, където има потенциални области за приложение на подобна техника, включително в такива технологично развити страни като САЩ и страните от Евросъюза“, разказа за „Руски дневник“ водещият руски експерт по безпилотните летателни апарати (БЛА) Денис Фетудинов.

Сдържащ фактор

В Русия въпросът за прилагането на БЛА е отразен във „Федералните правила за използване на въздушното пространство“. Според този документ, за да се използва обикновен дрон, е необходим план на полета, разрешение за използване на въздушното пространство, които не могат да бъдат получени без сертификат за годност за летене и сертификат за допуск до управлението. За снимки от въздуха с БЛА пък е необходимо разрешение на Федералните сили за сигурност и на министерството на отбраната. Именно поради тази причина частно лице, пуснало дрон за снимки на Червения площад, например може да бъде глобено.

При все това в Русия много хора използват БЛА. В страната се появи цяла индустрия за снимки от въздуха и хоби-моделите на безпилотните апарати се продават много добре. Подобно противоречие между действителността и закона спъва развитието на всички отрасли – от производството до приложението на безпилотните средства.

Междувременно процесът, макар и бавно, върви напред, посочва  Денис Федутинов. За това допринасят редица обстоятелства. Първо, има разбиране, че при не малко задачи използването на безпилотна техника икономически е много по-изгодно, отколкото на пилотирана техника. Второ, световният пазар на безпилотни системи за гражданско приложение се оценява на няколко милиарда долара. А трето, развитието на пазара за граждански системи на БЛА може да направи по-евтини вече съществуващите и да развие нови технологии за безпилотни системи, а това пък представлява интерес и за гражданските потребители, и за военните.

В началото на юни тази година Държавната дума на Русия разгледа и прие на първо четене законопроект за внасяне на промени във Въздушния кодекс на Русия, който полага законодателните основи за използването на БЛА. Според документа всички апарати, чието тегло превишава 30 килограма, подлежат на регистрация. За експлоатацията на такива БЛА задължително ще се изисква сертификат за летателна годност. Този закон продължава да се обсъжда.

Коли без шофьор по руските пътища

Ако безпилотните летателни апарати вече навлизат в живота ни, то автомобилите без шофьори тепърва се готвят за такъв пробив. В Русия засега най-обещаващ проект в тази област е създаването на товарен камион без шофьор, който разработва КАМАЗ.

Според изявление на представители на руската компания още през 2019 година товарни камиони без шофьори ще заменят 300 транспортни единици по вътрешни заводски маршрути.

Към момента според експерти автомобилите без шофьор не отговарят нито на законодателството на Руската Федерация, нито състоянието на руските пътища, на които често няма нито маркировка, нито пътни знаци. За легализирането на такива автомобили ще трябва да се внесат промени в цялата система на законодателството, регулираща пътния трафик.


Loading...

Темпът на техническия прогрес просто не позволява на законодателите да го осмислят правилно и да го отразят на хартия. По думите на Денис Федутинов, това е свързано преди всичко с факта, че безпилотните системи са нещо ново, докато съществуващата нормативно-правна основа в частта си за използването на техника е била създадена за технически устройства, управлявани от човека.
Източник: bg.rbth.com

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.