ПАК ФА: 6 години полет пето поколение

ПАК ФА: 6 години полет пето поколение
Проектът ПАК ФА стана един от двигателите на възстановяването на руския отбранителен сектор.

За производството му бяха създадени съвременни производствени мощности и се провеждаха научно-изследователски и опитно-конструктивни дейности, които съживиха руската школа за самолетостроене.

В основата на ПАК ФА бяха заложени технологии, отработени още при първия руски проект за изтребител от пето поколение МиГ 1.44 и при Су-47. От първия ПАК ФА получава своя двигател, а от втория – технологията за изработка на композитните детайли.

Много за новия изтребител е създадено и в хода на модернизиране на самолета Су-27, който в последните си модификации Су-30СМ и Су-35С се приближи до петото поколение. От началото на работата по проекта минаха вече 14 години, но и досега руските ВКС не са получили нито един проект от пето поколение.

Изпитанията вървят към своя край

Проектът ПАК ФА днес се състои от пет летящи прототипа и три екземпляра, които се използват за наземни изпитания. Върви подготовката на още три самолета. Изпитанията вече вървят към края си, съобщи в началото на декември 2015 г. руският заместник-министър на отбраната Юрий Борисов.

В същото време дори модернизираните съветски ракети клас „въздух-въздух“ със среден и голям обсег (модернизираните съветски Р-73 (РВВ-МД) и Р-37 (РВВ-БД)), създадени както за ПАК ФА, така и за изтребители четвърто поколение, трябваше да влязат в серийно производство в края на 2015 г. – дали това се е случило или не все още не е ясно.

Оптимизираната за ПАК ФА противорадиолокационна ракета Х-58УШК, създадена на основата на ракетата Х-58, приета на въоръжение през 1978 г., също все още е в процес на изпитване.

Новите типове авиационни боеприпаси по проекта „Гром“, създадени специално за ПАК ФА, ще започнат да се доставят в руската войска не по-рано от 2017 г.

Кога ще постъпи на въоръжение

На фона на всички съществуващи проблеми представители на руското Министерство на отбраната решиха да съкратят покупките на ПАК ФА за сметка на по-евтиния и изпитан в производството СУ-35С.

„Да, съкращаваме покупките на изтребители ПАК ФА – в следващата една година ще бъде закупена една ескадрила“, каза през юли 2015 г. Юрий Борисов.

Ескадрилата в руските ВКС се състои от около 12 самолета. Любопитно е, че още през май 2015 г. главнокомандващият на руските ВКС Виктор Бондарев заяви, че военните са готови да купят „толкова ПАК ФА, колкото бъдат произведени“.

Дали заради икономическата обстановка, дали заради скромните темпове на развитие на програмата ПАК ФА, или пък заради комбинацията от тези фактори, министерството на отбраната бе принудено да преосмисли плановете си. За това, че до края на 2015 г. нищо не се е променило говори фактът, че преди Нова година все пак бе подписан анонсираният по-рано договор за покупка на още 50 самолета Су-35С.

За това, че програмата буксува и има трудности, възникнали през 2015 г., говори и отлагането на срока за приемане на самолета на въоръжение. През май 2015 г. Бондарев съобщи, а през лятото на 2015 г. и потвърди, че самолетът ще започне да постъпва във войската през 2016 г. А през декември 2015 г. Бондарев излезе с изявление, че доставките на ПАК ФА във войската ще започнат едва през 2017 г.

Близки перспективи

Отказът на Министерството на отбраната на Русия да закупи крупни партиди преди самолетът да бъде готов напълно е разбираем, още повече, че руското военно ведомство има опит с експлоатацията на вертолетите Ми-28Н без щатните РЛС и на Ка-52 без ПТУР „Вихър“.

Тези проблеми бяха решени, но да се повтори същата ситуация с къде по-скъп самолет би било нерационално от гледна точка на бойната готовност на ВКС. В същото време една неголяма първоначална партида би позволила на военните летци да адаптират тактиката си за водене на бойни действия и експлоатация до 2020 г., когато самолетът ще получи ново въоръжение, пълноценна РЛС и, което не е маловажно, т. нар. „двигатели на втория етап“.


Loading...

Така ПАК ФА ще получи възможност за реализация на една от ключовите особености на изтребителите от пето поколение – безфорсажен свръхзвуков полет.
Източник: bg.rbth.com

loading...

Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.