Съвсем доскоро на Запад той се възприемаше като руския отговор на американския изтребител от пето поколение F-22 Raptor. Но в момента Су-35 се счита за най-високия стадий в еволюцията на един от най-добрите изтребители на двадесети век – Су-27.
Или пък първата крачка към създаването на принципно новия боен комплекс от пето поколение Т-50, или както още го наричат – ПАК ФА.
Преходен модел
На външен вид Су-35 практически напълно (с изключение на фюзелажа и двигателя) копира бъдещия руски изтребител от пето поколение. При това цената му е минимум с една трета по-ниска. Това бе една от причините, поради които Министерството на отбраната на Русия реши да изчака със закупуването на ПАК ФА.
“Су-35 е оборудван с “дигитална кабина”. В нея, както и при Т-50, липсват аналоговите прибори с привичните стрелки. Вместо тях имаме два големи цветни екрана с течни кристали. На тях, като на обикновен телевизор в режим “картина в картината”, се показва цялата необходима за пилота информация”, каза за “Руски дневник” професорът от Академията за военни науки Вадим Козюлин.
Хидро-динамичното управление на силовия агрегат е заменено с електрическо, а това според конструкторите не само спестява място и килограми, но и позволява да се въведе в управлението паралелен, дистанционен контрол върху машината.
“На практика това означава, че ролята на пилота става по-малко забележима. Тоест компютърът решава с каква скорост и при какъв режим машината да захожда към целта и в какъв момент да разреши на пилота да използва оръжие. При това изтребителят поема върху себе си част от сложните пилотажни режими, като полет на пределно ниска височина със следване на релефа”, допълва Козюлин.
Освен това електрониката ще следи дали пилотът използва оръжието безопасно за самолета или пък не вкара машината в неуправляем “тирбушон”, отбелязва той.
Освен всичко друго изтребителят е оборудван и с перспективния радиолокационен комплекс с фазирана антенна решетка (ФАР) “Ирбис”, притежаваща уникални към днешна дата характеристики по далечина на откриване на цели.
“По характеристики радарът се доближава до този, с който е оборудван F-22. При насрещен курс “Ирбис” открива цели на разстояние до 350-400 км. На такава дистанция изтребителят може да “види” самолетоносач, на 150-200 – железопътен мост, на 100-120 – катер, на 60-70 – установки с оперативно-тактически ракети или групи бронирана техника и танкове, и да ги порази до един”, обобщава Козюлин.
В Су-35 е монтиран новият руски самолетен двигател АЛ-41Ф-1С, който осигурява на машината не само по-висока скорост и маневреност, но и възможност да поеме повече оръжие. В частност, Су-35 може да издигне 8 тона високоточни бомби и ракети.
Оръжието за Су-35
Су-35 притежава 12 външни възела за окачване на високоточни ракети и авиационни бомби. В окончанията на крилете има два контейнера за разполагане на системи за радиоелектронна борба (РЕБ). На разположение на изтребителя е цял арсенал от съвременни високоточни ракети и бомби.
Това са ракетите “въздух-въздух”:
- Р-27ЕР1 (8 бр.);
- Р-27ЕТ1 и Р-27ЕП1 (по 4 бр.);
- РВВ-АЕ (до 12 бр., включително сдвоеното окачване на четири ракети под фюзелажа);
- Ракети за близък бой Р-73Е (6 бр.).
Номенклатурата на управляемото въоръжение клас “въздух-повърхност” включва следните оръжия:
- 6 тактически ракети Х-29ТЕ или Х-29Л;
- 6 противокорабни и противорадиолокацнонни ракети Х-31А и Х-31П;
- 5 нови противокорабни ракети с повишена далекобойност Х-59МК, а също така нововъведените:
– 5 противорадиолокацнонни ракети с повишена далекобойност от типа Х-58УШЕ;
– 3 ракети с висока далекобойност от системата “Калибър-А”;
– 1 тежка противокорабна ракета с повишена далекобойност от типа “Яхонт”.
Освен тях Су-35 може да използва следните коректируеми авиационни бомби:
- до 8 коректируеми авиационни бомби КАБ-500КР с телевизионно самонасочване и най-новите КАБ-500С-Е със спътникова система за насочване;
- до 3 бомби с маса 1500 кг – КАБ-1500Кр или КАБ-1500Л Г с телевизионно или лазерно насочване.
Какво не му достига на Су-35, за да бъде самолет от пето поколение
По думите на заместник-министъра на отбраната по въоръжението Юрий Борисов за изтребителя Т-50 в момента приключват изпитанията на по-съвършения в сравнение с този на Су-35 двигател.
Той трябва да осигури на машината главното изискване към изтребителите от пето поколение – възможността да извършва безфорсажен свръхзвуков полет. Съвременните изтребители могат да използват форсиран режим само за ограничено време. За Т-50 той ще бъде постоянен, работен.
С този двигател ще бъде снабден и Су-35, което ще го направи още по-съвременна в бойно отношение, свръхманеврена машина.
Източник: bg.rbth.com
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.