Въздушно-космическите сили на Русия отново включиха в сирийската кампания стратегическата авиация на страната.
Бомбардировачите-ракетоносци Ту-95МС излетяха от базата “Енгелс” (835 км югоизточно от Москва) и нанесоха удар с крилати ракети Х-101 по частите на “Ислямска държава” (ИД) в предградията на градовете Идлиб и Хомс.
Едновременно със стратегическата авиация, в бойните действия се включиха и палубните изтребители Су-33 от авиогрупата на “Адмирал Кузнецов”. Звената Су-30СМ осигуряваха прикритие за самолетите.
Както съобщават от Министерството на отбраната на Русия, въздушните удари са нанасяни по командни пунктове на терористите от ИД, цехове за производство на оръжие, складове с оръжие и боеприпаси и райони със струпване на бойна техника.
“Координатите на всички цели бяха проверени и потвърдени по няколко разузнавателни канала. Резултатите от ударите се контролираха и от безпилотни летателни апарати”, съобщи говорителят на военното ведомство генерал-майор Игор Конашенков.
Новият маршрут на стратегическата авиация
Досегашните полети на стратегическата авиация минаваха над Каспийско море, а след това над територията на Иран и Ирак. Този път обаче самолетите прелетяха над акваторията на северните морета и източната част на Атлантическия океан, а изстрелването на ракетите се осъществи над Средиземно море.
В крайна сметка Ту-95МС прелетяха общо около 11 000 км с две дозареждания във въздуха.
Според ръководителя на групата компании “Кулон” Павел Булат решението дължината на маршрута да се увеличи повече от два пъти не е взето случайно.
“ВКС отработват възможностите на стратегическата авиация в случай, че въздушното пространство бъде напълно затворено. Трябва със сигурност да се знае дали пилотите ти могат да доставят когото и да било където и да било”, отбелязва експертът.
Между другото, военните не уточняват по какъв маршрут Ту-95МС са се завърнали в Русия.
Според президента на Международния център за геополитически анализ генерал-полковник от запаса Леонид Ивашов Русия няма възможност да прехвърли стратегическа авиация в Сирия, за да не се хвърлят напразно пари.
“Авиобазата “Хмеймим” в Сирия, която в момента се ползва от фронтовата авиация, не е подходяща за стратегически бомбардировачи – пистата е прекалено къса за излитане и кацане на такива самолети, а и липсва съответната инфраструктура”, казва Ивашов.
Защо да се използва стратегическата авиация
Според Булат целта на последния боен полет е била едновременно да бъдат поразени всички набелязани обекти на терористите.
“Именно за такива задачи се използва стратегическата авиация. В бойната авиация това се нарича нанасяне на “масирани авиационни поражения”, казва експертът.
Той подчертава, че това внася неорганизираност в редиците на противника и дава значително предимство на сухопътните войски.
“Със “свободни” бомби се удря по транспортната комуникация – изолират се районите на бойните действия. Например ударите на руските фронтови бомбардировачи с цел унищожаване на нефтопреработвателните заводи и колоните с бензиновози на ИД, които се движеха в посока територията на Турция”, допълва Булат.
(Бомбардировка на нефтопреработвателни предприятия и колони от бензиновози.)
Ракетата Х-101
Ту-95МС е един от основните руски стратегически бомбардировачи, които могат да използват най-новите крилати ракети Х-101.
“Това е дозвукова крилата ракета с радиус на поражение до 5000 км. Тя може да бъде изстрелвана от височина до 10 000 м. Масата на бойната част е от порядъка на 400 кг”, обясни пред “Руски дневник” източник от военно-промишления комплекс.
Той допълни, че Русия притежава такава ракета, оборудвана с ядрена бойна глава. Нейният индекс е Х-102.
“Като аналог на нашата Х-101 може да се посочи американската AGM-129. Също като руската, тя притежава и спътникова, и инерционна система за навигация”, допълва той.
Нови системи за коригиране на огъня
По думите на източника на “Руски дневник” изтребителите от фамилията Су-33 са получили СВП-24 – новите високоточни системи за целеуказване на неуправляеми ракети.
Комплексът позволява в пъти да се повиши точността на въздушните удари и да се избегнат евентуални жертви сред мирното население.
Системата коригира траекторията на полета, изхождайки от положението на изтребителя и параметрите на полета. Благодарение на това отклонението от целта не превишава 2-3 метра. При това СВП-24 се състои само от няколко модула, които военните монтират в бордовото оборудване на самолета.
Източник: bg.rbth.com
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.