Заради удължаването на сроковете за разработка на Перспективния авиационен комплекс на далечната авиация (ПАК ДА – стратегическия бомбардировач-ракетоносец от ново поколение – бел. ред.) ръководството на руското военно министерство реши да създаде средносрочна замяна на самолета на базата на съветския Ту-160.
Източник на „Руски дневник“ разкри, че в отбранително-промишления комплекс този проект може да стане една от най-скъпо струващите програми на Министерството на отбраната през 20-те години на този век. Стойността на проекта може да се сравни със създаването на нови атомни ракетни подводници по проекта „Борей“ с ракети от клас „Булава“ („Боздуган“) – от порядъка на $5-7 млрд., отбеляза същият източник.
„Засега не се знае в каква степен модернизацията ще засегне самолета: дали ще бъде обновено само бордовото радиоелектронно оборудване или и двигателите, боеприпасите, системите за охлаждане, навигацията и т.н. Цената на проекта Ту-160М2 ще варира според тези аспекти и може да достигне $5-7 млрд.“, обясни експертът.
Какъв ще бъде новият Ту-160М2
Ту-160, или както го наричат авиаторите „Белия лебед“, е най-мощният свръхзвуков бомбардировач-ракетоносец в историята на военната авиация.
Както разказа пред „Руски дневник“ заместник-генералният директор на ПАО „Туполев“ по проектирането, научно-изследователската работа и опитно-конструкторските разработки Валерий Солозобов, Ту-160М2 ще бъде принципно ново конструкторско решение, макар новият „лебед“ да си остане с предишния облик.
„По-специално новият самолет ще получи най-съвременната електроника, а също ще бъде оборудван с иновативни разработки за радиоелектронна борба и управление на огъня“, съобщи за „Руски дневник“ представител на компанията „Туполев“.
По думите му самолетът е усъвършенстван в съответствие с изискванията на времето и ще получи системи, които ще му позволят да стане неуязвим от съществуващите и разработваните днес системи на противовъздушна и противоракетна отбрана на потенциалния противник.
„Що се отнася до външния вид, „Белият лебед“ ще запази схемата на интегрален нископлан (крилото минава през долната част на фюзелажа на самолета – бел. ред.) с крило с променлива стреловидност. Той ще бъде оборудван с триопорно шаси и с пълнооборотен стабилизатор и кил“, съобщиха за „Руски дневник“.
Представител на опитно-конструкторското бюро „Туполев“ разказа, че цялата окомплектовка за Ту-160М2 се произвежда от руски предприятия и санкциите няма да се отразят на производството на новите самолети.
По думите на главнокомандващия на Въздушно-космическите сили на Руската федерация Виктор Бондарев първият полет на бойната машина се планира за началото на 2019 г., а серийното му производство ще започне през 2023 година. Той отбеляза, че Министерството на отбраната планира да купи най-малко 50 самолета Ту-160М2.
Какво въоръжение може да носи новият Ту-160М2
„Терминът „рекотоносец“ акцентира върху възможността на бомбардировача да използва и ядрени, и неядрени крилати ракети. Сред тях са крилатите ракети с далечен обсег от ново поколение Х-101 и Х-555“, разказа на „Руски дневник“ източник от отбранително-промишления комплекс.
Както отбеляза той, самолетът ще може да носи и крилати ракети Х-55СМ с предварително зададени координати за поразяване на цели. „Ту-160 може да бъде оборудван с всякакви ядрени и конвенционални бомби: бронебойни, бетонобойни, касетъчни, морски мини и т.н. Общото тегло на тези боеприпаси може да достигне 40 тона“, подчерта военният експерт.
Той допълни, че новият самолет ще бъде в състояние да нанася удари по обекти на потенциалния противник, които са извън зоната на обсег на съществуващите средства на противовъздушната и противоракетна отбрана.
По думите му Ту-160М2 ще стане един от самолетите, които са в състояние да обиколят земното кълбо с две дозареждания на гориво във въздуха.
Характеристики на „базовия“ Ту-160
Екипаж: 4 души
Дължина на самолета: 54,1 м;
Височина на самолета: 13,1 м;
Размах на крилото: 35,6/55,7 м;
Собствено тегло: 110 000 кг
Максимално тегло при излитане: 275 000 кг
Тегло на горивото: 148 000 кг
Максимална скорост:
2200 км/ч на височина 10 км;
1030 км/ч на височина до 3 км;
Максимална далечина на полета без дозареждане: 18 950 км
Боен радиус: 6000 км
„Въздушен“ таван: 22 000 м
Източник: bg.rbth.com/
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.