Защо и е конвертоплан на руската армия

Защо и е конвертоплан на руската армия


Защо и е конвертоплан на руската армия виж повече тук!

Руският военно-промишлен комплекс (ВПК) се опитва да догони Америка в едно от слабите си направления: обявено е създаването на руски конвертоплан – хибрид между самолет и хеликоптер. В САЩ такава техника лети от отдавна, у нас сходните проекти угаснаха заедно със СССР. Какви възможности е способна да даде подобна машина на руската армия?

Въздушно-десантните войски имат намерение да се снабдят с десантни конвертоплани. „ВДВ обмислят възможността да използват конвертоплани за доставка на десантници на бойното поле. До края на септември се планира получаването на техническо задание и да се открие опитно-конструкторска работа по въпросната машина“, заяви източник от министерството на отбраната.

Конвертопланът е хибрид между самолет и хеликоптер. Има перки, може да се вдига и приземява вертикално, а лети със самолетна скорост. Смята се, че това е машина на специалните части, предназначена за операции в дълбокия тил на противника.

„Ако осъществят проекта, то с помощта на конвертоплана може да се прехвърли десантна рота на 200-300 км, при това няма да има нужда от писта“, заяви пред „Вечерняя Москва“, военният експерт Виктор Литовкин. „От друга страна той е много уязвим: попадение от ЗРК може да го превърне в голям ковчег. За използването на конвертоплан с десантни цели трябва да се добави прикритие от щурмовици и изтребители“.

Засега Русия има само безпилотни машини от този тип. Но за разработката по поръчка на министерството на отбраната на безпилотен конвертоплан заяви ректорът на Казанския национален изследователски технически университет „Туполев“ Алберт Гилмутдинов, изказал се миналия месец на изложението „Казан АКТО-2018“. Според него конвертопланът вече е преминал изпитания. Наистина, засега е рано да се говори за прехвърлянето на борда му на части на ВДВ. Неговата маса е едва 6,7 кг., скоростта 140 км/ч, а полезното тегло около килограм.

Междувременно лидер в този тип въоръжение остават САЩ. Тук от 1988 са произведени около триста пилотирани конвертоплани Bell V-22 Osprey ( „Оспри“ – орел рибар – бел.прев). Активно ги използват в операциите на корпуса на морската пехота и в специалните части. В частност конвертопланите се използват при десанта за ликвидирането на Осама бен Ладен през 2011 г. Както през юли писа британското издание DefenseNews, сега в САЩ се провежда работа над усъвършенстването на машината. Очаква се новите конвертоплани да бъдат снабдени с подобрени двигатели. Те ще станат по-малко забележими.

С разработката на новия модернизиран конвертоплан се занимават корпорациите Bell Helicopter и Boeing. Сумата на договора им с Пентагона е 4,2 милиарда долара. Предполага се че дузина обновени Bell V-22 Osprey ще постъпят в морската пехота през 2024 г.

В СССР се водят разработки в тази област, но през 1991 г. са прекъснати. Проектът за конвертоплан Ми-30, така и не е въплътен на практика. Затова в Русия от скоро се активизират разработките за граждански конвертоплани. С това се занимава холдингът „Вертолети на Русия“. На изложението HeliRussia 2017 той представи експериментален образец на безпилотен конвертоплан, разработен от конструкторско бюро „ВР-Технологии“. Този летателен апарат е предназначен за прехвърлянето на малки товари в труднодостъпни места при геодезични и картографски дейности. Предполага се, че той ще бъде използван в Крайния Север.

Военният експерт Алексей Леонков в разговор за „Взгляд“ отбеляза, че темата с конвертопланите е станала актуална във връзка с войната в Сирия. „В Сирия ние разбрахме, че не винаги хеликоптерите се справят със своите задачи, защото за тях има редица ограничения: радиус, скорост и далечина. Въпросът, както се казва, е назрял. И конструкторското бюро „Ми“ си спомни за този проект“, заяви той.

Според него има технически възможности за осъществяването на този проект. Той напомни, че проектът Ми-30 вече е бил на практика завършен. Той почти попада в държавната програма от 1995 г. за въоръжените сили. Така се конструкторите имат на какво да стъпят.

Леонков смята, че новият конвертоплан ще се отличава от замисления през 80-те Ми-30. „Проектирането ще отнеме време. Ще трябва отново да се правят изчисления. Да се търсят двигатели, които да подхождат за този конвертоплан“. Експертът не изключва, че този нов двигател ще бъде газово-турбинният ТВ7-117.

„Но трябва да има концепция по въпроса за проектирането. А концепцията трябва да се утвърди от главният поръчител“, заяви той. Както смятат експертите при оптимистичен сценарий конвертопланът може да постъпи на въоръжение на руската армия след пет години. При песимистичен – след десет. При всеки случай конвертопланите в нашите ВДВ ще се появят, отколкото във въоръжените сили на САЩ ще постъпят обновените Bell V-22 Osprey.

Дори и ако руските конвертоплани по своите технически характеристики да изостават от американските си аналози, самият факт, че са се появили е достатъчен, за да увеличи възможностите на руските специални части да действат в отдалечените райони. Много зависи от това как ще се промени руският флот, колко и какви ще бъдат в състава авионосните и универсалните десантни кораби. Както отбелязва Леонков: „Ако в арсенала на такъв кораб се появи конвертоплан, то неговите бойни възможности ще се разширят именно по въпросите за десанта и огневата поддръжка“.

Трябва да се отбележи, че миналата година заместник главнокомандващият на ВМФ Виктор Бурсук обеща, че към 2025 г. флотът ще получи два универсални десантни кораба. Освен това към този срок трябва да бъде заложен и самолетоносачен крайцер – това е предвидено в държавната програма за въоръженията 2018-2025 г.

Маргарита Слесарева, Олег Москвин

Източник: pan.bg

Тази информация достига до Вас благодарение WARS.BG военният портал на България!

Сайтът не носи отговорност за коментарите, който се публикуват от нашите читатели !